De som jobber for VM i alpint til Narvik har trua – og mener de vil vinne fram til slutt. At 80 kommuner i nord står sammen med nasjonale myndigheter, er unikt og et sterkt argument i ski-verden.

Om ei uke, tirsdag 4. juni, skal 21 styremedlemmer i Det internasjonale skiforbundet FIS ta avgjørelsen om Val Gardena (Italia), Andorra eller Narvik blir arrangør av VM i 2029.

De som lobbyer internasjonalt, har trua.

  • Narvik tilbyr noe helt unikt til alpinverden, med fjord, fjell og nordlys. Vi har brukt mye tid på å vise FIS hvordan Nord-Norge kan løfte et slikt arrangement i lag. Det er helt unikt i skisammenheng at 80 kommuner står sammen med nasjonale myndigheter bak en VM-søknad, sier Knut-Eirik Dybdal.

Han er for mange kjent som daglig leder for sykkelrittet Arctic Race of Norway. Men helt siden Narviks kandidatur ble gjort kjent, har han vært styreleder for søkerselskap for alpin-VM.

I likhet med de øvrige som lobbyerer for VM, er han optimist.

Samtidig fremhever lobby-teamet at dette er en maraton. Det er mer vanlig enn uvanlig å måtte søke flere ganger.

Presidenten: «Noe helt unikt»

Også skipresident Tove Moe Dyrhaug mener Norge har gode kort på handa med Narvik som kandidat.

  • VM i Narvik vil gi alpint og TV-seerne noe helt nytt. Det er viktig å skape store opplevelser for et stort internasjonalt TV-publikum. Sportslig sett kan Narvik tilby en av de beste konkurransearenaene i verden. I tillegg får publikum noe helt unikt når de ser alpinistene nærmest stupe ned i fjorden under, sier Dyrhaug.

JOBBER FOR NARVIK: Thor Hushovd (tv) og hans team har møtt alle styremedlemmene i FIS. Her fotografert sammen med noen av de andre i teamet; Knut-Eirik Dybdal, Kjetil Andre Aamodt, Tove Moe Dyrhaug og Erik Plener.
(Foto: Claes-Tommy Herland, Skiforbundet)

Har snakket med alle

Thor Hushovd er ambassadør for VM-søknaden og har hatt hovedansvaret for det internasjonale lobby-arbeidet. Han har hatt personlige samtaler med alle beslutningstakerne i FIS-styret.

Han forteller at Norge står sterkt som alpinnasjon, og at mange er nysgjerrige på hva Narvik kan tilby.

  • For folk som aldri har vært i Nord-Norge, er det mange misoppfatninger rundt forhold som mørketid, bosetting, overnattingskapasitet og værforhold. Vi bruker derfor mye tid på å forklare at Nord-Norge tilbyr velfungerende samfunn, med godt utbygd infrastruktur, både i form av hoteller, veier, flyplasser, jernbane og havner, sier Hushovd.
  • I tillegg kan vi tilby en X-faktor til sporten, gjennom en helt unik arena, legger han til.

Trygg på å vinne frem

VM-ambassadør Thor Hushovd føler seg trygg på at Narvik vil vinne frem til slutt.

  • Vi har fra vi startet dette arbeidet, vært klar over at dette ikke er en sprint, men mer som en maraton. Vi har sett at også andre gode kandidater har gått flere runder før de til slutt har nådd helt opp. For Norge handler det om å gjøre beslutningstakerne trygge på at Narvik og Nord-Norge kan levere et mesterskap av ypperste klasse.
  • Her er vi godt i gang. Arrangement som junior-VM og Europacup-finalen har bidratt positivt.
  • Vi har det siste året intensivert arbeidet inn mot FIS-styret og kongressen i Reykjavik i juni, sier Hushovd.

LOBBY-LEDER THOR HUSHOVD: – VM-arbeidet er som en maraton. VI har sett at også andre gode kandidater har gått flere runder før de til slutt når opp, sier Hushovd som selv har møtt alle FIS Councils medlemmer.
(Jan Arild Hansen, Fremover)

Store ringvirkninger

Fra politisk hold i Narvik ser man mange muligheter med et VM.

I 2022 utarbeidet Menon ringvirkningsanalysen som viser at et alpin-VM gir en samlet verdiskaping til over 1,3 milliarder kroner.

  • Vi ser at interessen for Nord-Norge er økende, og vi ønsker at Narvik skal bygges opp som en nasjonal skidestinasjon for et internasjonalt publikum. Et VM vil booste disse planene.
  • Det vil også øke sannsynligheten for at vi jevnlig får World Cup til Narvik, slik at vi kan bygge videre på det som skapes før og under et VM, sier gruppeleder Trine Remman i Høyres kommunestyregruppe.

POSITIVE: Gruppelederne Trine Remman (Høyre) og Ragne Megård (SV) er positive til effektene av et fremtidig VM. Investeringene fra Narviks side er små i forhold til hva regionen får igjen.

Langsiktig arbeid

Gruppeleder Ragne Johnsen Megård fra SV stemmer i.

Hun viser til at et ja til Norge fra FIS vil utløse statlige investeringer på 342 millioner kroner i Narvikfjellet, i tillegg til andre offentlige og private investeringer.

  • Vi skal alltid tenke nøye gjennom hvordan vi husholderer med kommunens ressurser, men det er ingen tvil om at investeringen i dette fra Narviks side bare er en dråpe i havet sammenlignet med hva vi får igjen når VM er i boks. Dette vil være et viktig verktøy i vårt langsiktige arbeid med å gjøre Narvik til en enda bedre og mer attraktiv by å bo i, sier Megård.

Reiselivet og idrettsmiljøet i Narvik og i nord er spent – og har store forhåpninger. Tirsdag 4. juni skal Det internasjonale skiforbundet FIS beslutte hvem som skal arrangere alpin-VM i 2029. Norge med Narvik som vertsby konkurrerer med Andorra og Val Gardena i Italia.

Hvis Narvik får et ja, vil det være første gang Norge arrangerer VM siden 1952. Da var OL og VM var slått sammen i ett arrangement.

Blir Norge og Narvik valgt, venter 342 millioner i statlig tilskudd til utvikling av alpinanlegget Narvikfjellet. I tillegg vil fylkeskommuner, nordnorske banker og anleggseier til sammen bidra med i sum omtrent like mye til finansieringen av et VM-anlegg.

Selve arrangementet betales i hovedsak av FIS og TV-rettigheter.

Skaper store verdier

En ringvirkningsanalyse fra Menon viser at et alpin-VM vil skape store verdier og sysselsettingseffekter.

Samlet verdiskaping som følge av alpin-VM ble beregnet til over 1,3 milliarder kroner.

I tillegg kommer verdier som ikke kan prissettes, som for eksempel betydningen for utvikling av idretten og markedsføringen av Nord-Norge i utlandet.

PILEN PEKER RETT OPP: For reiselivet og idretten med et VM i alpint til Narvik og Norge, mener reiselivssjef June Berg-Sollund, Idrettsrådets leder Mikael Falch Hope og leder i Narvik Slalåmklubb, John Christian Eriksson.
(Foto: Roger Bergersen/Forte Narvik)

Arbeidet må fortsette uansett

Leder i Narvik Slalåmklubb, John Christian Eriksson, mener at arbeidet med å få VM allerede har gitt idrettsmiljøet i regionen både kompetanse og energi.

Han mener dette arbeidet må fortsette uansett utfall 4. juni.

  • Dersom vi mot formodning ikke når helt frem denne gangen, må vi bare bygge videre på det gode arbeidet som er gjort. Vi har allerede innkassert én seier ved å bli utpekt som Norges kandidat. Jeg er sikker på at vi kommer i mål til slutt, og kanskje får vi en nordnorsk utøver på startstreken, sier Eriksson.

Gull verdt for idretten

Han får støtte fra Mikael Falch Hope som leder Narvik idrettsråd.

  • Arbeidet med VM-søknaden, og tiden frem til vi skal arrangere mesterskapet, er gull verdt for idretten i Narvik og resten av Nord-Norge. Vi bygger kompetanse, vi viser at vi kan være med og kjempe mot de beste. Det gir tonnevis med motivasjon til alle som hver uke, hele året gir av seg selv for å skape gode aktivitetstilbud for barn og unge.
  • Et VM i alpint er et så stort arrangement at det virker samlende for alle idretter i lokalmiljøet, regionen og hele Nord-Norge.
  • Når vi får VM, skal vi utnytte kraften som et slikt arrangement tilfører idretten på en best mulig måte til å videreutvikle idrettsmiljøet, idrettskompetansen og idrettsarrangementene, sier Falch Hope.

Overlapp VM og reiseliv

Reiselivssjefen i Narvik, June Berg-Sollund, mener at Menon-rapporten på en god måte viser potensialet for verdiskaping i næringslivet i Nord-Norge som følge av VM. Også hun mener at VM-arbeidet må fortsette uansett utfall.

  • Det er en stor overlapp mellom nedslagsfeltet til alpin-VM og de viktigste reiselivsmarkedene for Nord-Norge. Vi vet at hele regionen og landsdelen vi ha positiv effekt av arrangementet. Ja, bare det at Narvik er kandidat har en positiv effekt.
  • Et VM vil definitivt føre til at de unike opplevelsene vi tilbyr her i nord, blir enda bedre kjent, sier Berg-Sollund.

Ryste: En kjempejobb

KNALLHARD KONKURRANSE: Sportssjef Claus Ryste i Norges Skiforbund mener VM 2029-selskapet og Narvik har gjort en kjempejobb med å promotere søknaden, men understreker at det ikke er uvanlig at arrangører må søke flere ganger.
(Foto: Åselinn Krane Heimdal/Norges Skiforbund)

Sportssjef Claus Ryste i Norges Skiforbund mener et VM vil ha «enorm betydning» for sporten.

  • Norske utøvere har preget internasjonal alpinsport i flere tiår. Norge har 68 medaljer bare i VM. Vi har lenge drømt om et mesterskap på hjemmebane, og det vil ha enorm betydning for sporten og inspirere neste generasjon, sier Ryste.
  • Et VM i alpint vil også sette Narvik og Norge på kartet over store deler av verden.

Han understreker at konkurransen er knallhard.

  • Val Gardena og Andorra er veldig sterke kandidater. Narvik har gjort en kjempejobb i å promotere sin søknad, men historien viser at det ikke er uvanlig at arrangører har måttet søke flere ganger, selv om det er jobbet godt med knallsterke VM-konsepter.

Reiselivet i Narvikregionen solgte seg inn til turoperatører i 32 land. Visit Narvik og Narvikfjellet gjennomførte i sum ca. 100 salgsmøter på to dager denne uken.

  • Narvikregionen får oppmerksomhet og svært mye positiv tilbakemelding. Vi fremstår som en rå destinasjon. 80 prosent av møtene var med turoperatører som virkelig ønsker Narvik inn i programmet.
  • Vi jobber så godt vi kan for å tilrettelegge for dette, sier June Berg-Sollund, daglig leder i Visit Narvik.

To dager denne uka – i Trondheim – møtte internasjonale turoperatører representanter for reiselivet i Norge.

100 fra Nord-Norge

360 kjøpere av reiselivsprodukter møtte 340 selgere. I en-til-en-møter på 15 minutter hver ble opplevelser, overnatting og reiser til Norge solgt inn.

Arrangementet kalt Norwegian Travel Workshop (NTW) blir årlig organisert av Innovasjon Norge i samarbeid med destinasjonsselskaper – og fungerer som en salgs- og nettverksplattform for reiselivet.

Det var totalt vel 100 deltakere fra Nord-Norge.

Narvikregionen var representert ved 7 ulike aktører. Foruten Visit Narvik og Narvikfjellet, var det Fjellkysten Gjestehus i Lavangen. Arctic Train gjennom Norwegian Travel, Scandic gjennom hotellkjeden sentralt, samt logistikkselskapene Best Arctic og Boreal.

4 AV 100 FRA NORD-NORGE: Hege Mathisen Sjåfjell (fv) og Stine Holt fra Narvikfjellet – og Thomas Nilsen og June Berg-Sollund fra Visit Narvik – gjennomførte i sum ca. 100 salgsmøter.

«Fantastisk arena»

  • Vi fra Narvikfjellet er svært fornøyd med å ha gjennomført ca. 50 forhånds-bookede møter, i tillegg til flere spontane møter og samtaler i messeområdet og sosiale settinger. Dette er en fantastisk arena for å knytte kontakter i reiselivet – og til å knytte seg til nye aktører og kjøpere av egene produkter, sier Stine Holt, daglig leder i Narvikfjellet.

Hun ser også en tydelig og engasjert interesse for Narvik.

  • For vår del er det hotellet Basecamp og aktiviteter som har hatt størst interesse, sier hun. Vi starter nå arbeidet med å koble opp nye kjøpere i våre systemer, slik at vi da kan selge våre produkter online direkte til interessentene. Andre trenger litt mer tid på å få satt sammen egne pakker som kan selges neste år, sier Stine.

Vil ha flere fra Narvik

Både Stine Holt og June Berg-Sollund understreker at deltakelse på denne type salgsmesser og aktiv markedsføring og salg er viktig.

  • Vi blir med også neste år. Da håper vi flere aktører fra Narvik blir med, slik at destinasjonen stiller enda sterkere, sier Stine.

June sier at Visit Narvik vil mobilisere for enda bredere deltakelse på denne type arrangement.

  • Ingen andre salgsarenaer er med på å øke salget, markedsføre og øke kompetansen som Norwegian Travel Workshop. Og i 2025 er arrangementet i Bodø, sier June.

Mer felles markedsføring

Økende og god etterspørsel for Narvik og Narvikregionen forklarer hun med flere forhold.

  • Reiselivs-produktene i regionen er utviklet positivt, og vi er mer aktive på markedsføring og salg enn noen gang. Tromsø er fullt og dyrt, Lofoten er velkjent og godt besøkt. Turoperatørene ønsker å sende sine gjester til flere plasser i Nord, og spesielt Narvik og Alta løftes opp, sier reiselivssjefen.

June Berg-Sollund understreker at mer markedsføring og felles salgsinnsats må til.

  • Utfordringen er at sluttkundene ofte etterspør de mer kjente merkevarene som Tromsø og Lofoten. Vi trenger «samse tak», flere må løfte inn ressurser til felles markedsføring for å oppnå mer trafikk og få den spredt på en bærekraftig måte, sier hun.

    SALGSSJEF: Thomas Nilsen i Visit Narvik har vært på flere salgsmøter i Europa, bl.a. i Tyskland og Frankrike – og nå i Trondheim

By – og aktiviteter

Narvik skiller seg ut som en destinasjon som har aktiviteter sommer som vinter, fra ski til «bucket list»-produkter, og som er «up and coming».

  • Vi har fasiliteter til en større by, og vi har relativt godt spekter av ulike aktiviteter.
  • Men det er fortsatt den aktivitetsbasert delen av reiselivet som må utvikles sterkere. Det er nødvendig for å tiltrekke oss enda flere gjester og få dem til å bli i Narvikregionen lenger tid, sier June.

Blant de produktene som selges mest og enklest er gondol, hundeslede, snøscooter-turer, samiske opplevelser, krigsmuseet, Polar Park og trugetur.

  • Men vi ønsker oss altså flere produkter; produkter som er ledsaget av tilbud om transport til og fra, sier hun.

Regjeringen vil gi inntil 342 millioner kroner i statsstøtte til VM-anlegg i Narvikfjellet.

Kulturminister Lubna Jaffery presenterte selv gladnyheten i Narvik mandag ettermiddag.

  • Store internasjonale mesterskap som VM i alpint skaper samhold, felles minne og identitet. VM i Narvik vil ikke bare være stort for norsk idrett, men også for hele Nord-Norge.
  • Med spektakulære bilder fra nordnorsk natur og en folkefest uten like, vil et verdensmesterskap i Narvik profilere og utvikle den nordnorske landsdelen.

Avgjøres i juni 2024

  • Endelig kan Nord-Norge få høve til å arrangere et mesterskap av internasjonalt format, seier kultur- og likestillingsminister Lubna Jaffery.

Det internasjonale skiforbundet tildeler verdensmesterskapet 4. juni 2024, på et styremøte i Reykjavik. Hvis Narvik blir tildelt VM, vil regjeringen legge fram saken for Stortinget før eventuelt tilskudd kan gis.
Et eventuelt statlig tilskudd må også samsvare med statsstøtteregelverket.

«En milepæl»

  • Dette er gledelig, og det er en milepæl i arbeidet for finansering av et VM-anlegg. Med bevilgning fra Regjeringen og tidligere i år fra Nordland fylkeskommune, har vi kommet svært langt, og det inngir troverdighet i søkerarbeidet i forhold til Det Internasjonale Skiforbundet FIS. Norge vil dette, sier styreleder i Narvikfjellet Allmenn, Eirik Frantzen.

Narvik-ordfører Rune Edvardsen sier seg svært glad for Regjeringens vedtak.

  • Dette er utrolig bra. Et VM vil gode ringvirkninger for landsdelen og Norge. Dette handler ikke om en 2 ukers VM-fest, men om alt som vil skje i årene og tiårene etter. Et VM vil forsere både offentlige og private investeringer, sier ordfører Rune Edvardsen.

God kandidat

Han minner om at alpinnasjonen Norge aldri har arrangert et VM i alpint.

  • Med Narvik og Nord-Norge som arrangørsted, er Norge en sterk og god kandidat til et VM i 2029, sier han.

Kulturministeren understreker også:

  • Et VM kan inspirere flere barn og unge til å begynne med idrett og få kjenne på idrettsglede. Derfor vil vi i regjeringen selvsagt bidra til et eventuelt VM i alpint i Narvik.

Kulturminister Lubna Jaffery ga gladmeldingen på Øvre Fjellheisstasjon i Narvikfjellet mandag ettermiddag – til en glad ordfører Rune Edvardsen. Til høyre Tina Denstad, leder i Narvik Ap, samt ordfører Terje Bartholsen, Evenes.
Foto: Kalle Punsvik

 

Styreleder Eirik Frantzen i Narvikfjellet Allmenn fikk bevilgnings-brevet fra kulturminister Lubna Jaffery.
Foto: Kalle Punsvik.

Kulturminister Lubna Jaffery og Narvik-ordfører Rune Edvardsen over byen – og ved fremtidige VM-traseer.

Foto: Kalle Punsvik        

Nord-Norge har opplevd en kraftig vekst i besøkstrafikk, og interessen for Lofoten og regionen rundt har også økt betraktelig. Nå kommer den første regulære ruteflyvningen med Eurowings Discover fra Frankfurt til Evenes, et resultat av et godt samarbeid over tid. Tyskland er et av de viktige markedene for Norge og Nord Norge, og Frankfurt er et av Europas viktigste knutepunkt for fly som gjør det mulig med to flygninger til og fra store deler av verden.

«Dette knytter regionen tettere sammen med omverdenen, og vil styrke både interesse og de allerede etablerte reisestrømmene», sier Gaute Skallerud Riise, direktør for trafikkutvikling i Avinor.


Strategisk samarbeid mot helårs reiseliv og helårs flyruter

«Ruteetableringen er en milepæl for regionen, og er et avgjørende steg mot et helårlig reiseliv.

Kortere reisevei legger til rette for lengre opphold og økt lokal verdiskaping.

Denne ruten bringer verden nærmere vår region og regionen nærmere verden og vil ha store positive ringvirkninger for næringsliv, lokalbefolkning og de som besøker regionen»; sier Line Samuelsen Reiselivssjef i Destination Lofoten

For reiselivet er alle direkteruter som binder Norge sammen med verden av stor verdi, og med rutefly vil verdien for øvrig næringsliv og lokalbefolkning være vel så stor. Det er nå etablert sommer-ruter men målet er å jobbe mot en utvidelse og helårs direkteruter, da blir det viktig å skape en suksess fra første dag. Samarbeidet mellom de fire destinasjonene er avgjørende og strategien er allerede lagt, men for å lykkes kreves det at flere løfter i flokk og både kommuner og øvrig næringsliv blir invitert inn i samarbeidet.

«En direkterute til fra Europa til Evenes vil plassere Hålogalandregionen på det internasjonale kartet og åpne døren for fremtidig utvikling, ikke bare fore reiselivet, men også for næringslivet og samfunnet som helhet. Ved å opprettholde en solid samhandling og samarbeid mellom destinasjonsselskapene i Harstad, Lofoten, Narvik og Vesterålen skall vi legge grunnlaget for at ruten skal bli en suksess – og vi er allerede godt på vei» sier reiselivssjefen i Narvik, June-Berg Sollund.


Samarbeid med Avinor

Destination Lofoten har i 4 år samarbeidet om ruteutvikling med Avinor på vegne av hele Hålogaland regionen. Arbeidet er koordinert med Visit Harstad, Visit Vesterålen og Visit Narvik. Avinor er en viktig samarbeidspartner i utviklingen, hvor tilgjengelighet er en nøkkelfaktor for vekst.

Samhandlingen mellom salgsledd, flyselskap, destinasjonene og Avinor gir resultater, dette markerer starten på en sterk utvikling. Det er grunn til å sprette champagne i hele Hålogaland i dag» sier

Vegeir Selboe Markedsansvarlig Destination Lofoten som har ledet ruteutviklingssamarbeidet.

«I denne prosessen har samspillet med Destination Lofoten vært en viktig faktor for å lykkes.

Det har vært teamarbeid hele veien, og destinasjonsselskapet fortjener en stor del av æren for at viklarte å realisere Frankfurt Evenes» sier Nina Jensen, Key Account Manager Route Development Avinor

Eurowings Discover er et tysk flyselskap med hovedkontor i Frankfurt. Det eies av Lufthansa Group og betjener fritidsdestinasjoner rundt Middelhavet, Nord-Amerika og Karibia. Ruten som blir opprettet 16 mai 2024 med i hovedsak 2 ukentlige frekvenser (starter med ukentlig i mai og øker til 2 ukentlige). Ruten vil bli operert med en Airbus 320-200 og 180 seter med en flytid på 3 timer og ankomst EVE 1250. Rutene ligger allerede ute for salg.

Byheisen krysser Kongensgt

En gondolbane skal knytte «bakke-byen» Narvik, og by og fjell, bedre sammen. Denne uka starter reguleringen, og om 2-3 år kan den stå ferdig.

Den valgte traseen går fra Narvik sentrum, via UIT Campus Narvik og opp til dagens nedre gondolstasjon i Narvikfjellet.
Det blir mulig å ta samme gondol fra bysentrum og helt opp til Øvre Fjellheisstasjon, 656 meter over havet. Eller gå av på en mellomstasjon.

Lansert i 2014

Ideen om en byheis ble først lansert i 2014, i forbindelse med planlagt utbygging av Narvikfjellet; med nye boligfelt, hotell, utleiehytter, ski- og sykkelanlegg samt hyttefelt.
3 ulike traseer fra byen er utredet. Fra Jernbanestasjonen, fra gamle teknisk rådhus, samt fra sentrumstomta mellom Amfi kjøpesenter, Det 4. hjørnet og Scandic.

Utredningen gjort av Asplan Viak, i samråd med leverandør Bartholet fra Sveits, viser at traseen fra «svillelager-tomta» midt i sentrum via sørsida av universitets-campus til dagens bunnstasjon, er klart best.

Her er minst antall eiendommer berørt, den knytter «bakke-byen» best sammen og kan utgjøre en god og bærekraftig kollektivtransport, den styrker UIT Campus Narvik, er teknisk gjennomførbar, og er en effektiv tilførselsåre til rekreasjon, sport og reiseliv.

Forståelse

  • Vi starter reguleringen nå, og ønsker å ha en åpen og god prosess i forhold til naboer og lokalsamfunnet. Vi har forståelse for at noen er usikre og bekymret. I løpet av prosessen skal vi avklare detaljer. Naboers rettigheter, de som er innenfor reguleringsgrensen, skal ivaretas, sier Ragnar Norum, daglig leder i Forte Narvik.

En byheis har et samfunnsformål i forhold til UIT og kollektiv-funksjon, og vil også ha betydning for reiseliv.

  • Hotell, utleiehytter, flere hyttefelt, boligfelt og flere besøkende vil gi mer trafikk. En byheis kan løse parkerings- og trafikkutfordringene som en vekst vil skape. For tilreisende, og studenter for den saks skyld, er det også et poeng at bysentrum blir mer og enklere tilgjengelig, sier Ragnar Norum.

Samme gondoler

Byheis-traseen til dagens nedre gondolstasjon er 1,1 km lang, og har 5 stolper foruten stasjonene. Foreløpige reguleringsgrenser i et 40 meters belte passerer ca. 27 private eiendommer og 20 bygg.

Gondolene er de samme som benyttes i dag, tar 10 personer, og er universelt utformet.
Gondolbanen går 15 til 20 meter over bygg, i samsvar med brannforskrifter.

En bunnstasjon kan gi overgang fra Det 4. hjørnet/Scandic og til Amfi kjøpesenter. Ambisjonen er at den nye nedre delen av banen skal kunne brukes som kollektivlinje.

Det er Forte Narvik, gjennom selskapet Byheisen Narvik AS, som har hatt initiativ til reguleringen. Fremtidig eierform og drift er ikke klarlagt.
Reguleringskonsulent er Asplan Viak som også var konsulent for Voss Gondol, som endte opp i Høyesterett og avklaringer av nabo-rettigheter.
Advokat Stig Harris som førte saken i Høyesterett, vil også bidra i byheis-saken i Narvik.
Asplan Viaks konsulent og Stig Harris deltar ved nabomøte og folkemøte om saken.

Reguleringsprosess

Ragnar Norum understreker at reguleringsprosessen, som starter nå, skal sikre at alle som er berørt eller har interesser knyttet til planen, skal kunne si sin mening.

  • Prosessen skal være åpen og demokratisk, og det er politikerne som etter hvert beslutter om vi får lov til å bygge en byheis i den aktuelle traseen. Det vil være ulike oppfatninger, og det må håndteres på en ordentlig måte gjennom prosessen. Deretter vil Byheisen Narvik AS eventuelt beslutte å investere. Vi bruker den tida vi trenger, sier Ragnar Norum.

 

Byheisen Narvik AS vil torsdag 2. februar informere om reguleringsprosessen for byheis i Narvik.

Kl 17.00 Informasjon til inviterte grunneiere

kl 1900 Åpent møte for alle

Begge møtene finner sted på Hotel Scandic Narvik.

 

Vel møtt !

Annonse info møte byheis

 

Narvik søker VM alpint 2029 – og en av verdens fremste alpinister gjennom tidene skal bidra aktivt i arbeidet for å sikre alpin-VM til Norge.

Norges Skiforbund (NSF) og Narvik kommune gjør som de før har varslet: De søker VM i alpint 2029, lagt til Norge og Narvik. Søknaden leveres 1. mai 2023.

Kjetil Andre Aamodt (51), som fra 1991 til 2006 tok 8 medaljer i OL og 12 i VM, har gått inn i styret i søkerselskapet Alpin VM 2029 AS.

  • Traseer fra fjell til fjord vil gi alpinsporten et løft internasjonalt. Løypene gir spektakulære bilder, og med et alpinanlegg midt i byen blir dette et unikt og kompakt arrangement, sier Kjetil Andre Aamodt om Norges kandidat, Narvik.
  • Narvikfjellet har som det fremste alpinanlegget i arktisk solid arrangements-erfaring. Og gjestfrihet og et sterkt lokalt engasjement har blitt et varemerke, sier han.

At Narvik ikke fikk VM 2027 var ikke overraskende.

  • De færreste får det på første forsøk. Men en særdeles sterk søknad og meget gode presentasjoner har gjort Narvik bedre kjent.
  • Husk, Norge har aldri arrangert VM, foruten i 1952 samtidig med OL. Men vi har 67 medaljer i alpint, av dem 25 gull.
  • Selvsagt skal vi arrangere VM på hjemmebane, sier Kjetil Andre Aamot.

Styret i det internasjonale skiforbundet FIS tildeler VM alpint 2029 på et styremøte i Reykjavik i mai 2024.

Styret i VM-selskapet:
Knut-Eirik Dybdal (leder), Eirik Frantzen, Kjetil Andre Aamodt, Tove Moe Dyrhaug, Sigbjørn Aanes, Sverre Seeberg, Lena Hope og Erik Røste.
Daglig leder er Erik Plener.

Eventuelle ytterligere kommentarer kan gis av:
Styrets leder Knut-Eirik Dybdal, telefon +47 920 56 326
Kjetil Andre Aamodt, telefon + 47 922 39 700

På den store konferansen Reise:liv i Oslo 26. september 2022 fikk Visit Narvik offisielt tildelt Merket for bærekraftig reiselivsregion. Merket mottok Visit Narvik på vegne av reiselivet i Narvikregionen samt Bardu -, Lavangen -, Gratangen – , Evenes – og Narvik kommune.

Reiselivssjef i Visit Narvik June Sollund og prosjektleder i Visit Narvik Ann-Hege Lund, mottok Merket fra blant andre ny reiselivsdirektør i Innovasjon Norge, Aase Marthe Horrigmo (til høyre)

 

Tallene for Polar Park i 2021 er nå klare og viser for andre år på rad solide resultater på tross av pandemi. En god kombinasjon av gass og brems har ført til at daglig leder Stig Sletten ser optimistisk på fremtiden.

Polar Park i Salangsdalen nådde et overskudd på 1,4 millioner kroner med ca 10 millioner kroner i omsetning. Dette gir like god driftsmargin som rekordåret 2020.

Årsaken til denne solide fremgangen er i hovedsak en rekke kostnadsreduserende tiltak gjennomført i løpet av 2020 og 2021. Pandemien førte til svært liten trafikk i vinter, vår og høst, mens sommeren og spesielt august 2021 ble bra besøkt av lokalbefolkningen.


2022 har startet med et brak

  • Trafikken har vært fantastisk denne vinteren, spesielt etter at landet åpnet igjen i februar. Vi er nå tilbake på nivået vi hadde i 2019, forteller Stig Sletten. Kombinasjonen av at de utenlandske vinterturistene er på vei tilbake og økningen i antall vintercruise til Narvik er hovedårsaken til dette.

Godt samarbeid med våre agenter, Visit Narvik og Narvik havn har vært viktige forhold som har løftet besøkstallet. VIP-gjestene som besøker Wolf lodge er også tilbake og har vært vesentlig for den fine veksten i 2022.

Gir oss mulighet til oppgradering og lengre åpningstider i sommer

De gode resultatene gjør det mulig for oss å vedlikeholde hegn og gangveier denne sommeren. Vi planlegger også ulike fornyelser.

  • I sommer har vi også åpent fra 10 til 18 hver dag. Vi gleder os også til å vise publikum to nyfødte moskuskalver. Alle dyreunger er søte, men moskuskalver er noe helt spesielt, sier Sletten

Nå er husdyrene på plass for sommeren, noe særlig barna setter stor pris på. Ulvene og de søte fjellrevene er klare for igjen å ta imot besøkene inne i hegnet. De har lengtet etter å få besøk etter den lange pandemien.

  • Jerven Bor er blitt mer sosial og er i ferd med å bli en skikkelig publikumsmagnet. For ikke å snakke om våre tre bjørnunger som er i ferd med å bli «tenåringer» både i størrelse og oppførsel, humrer Sletten avslutningsvis.

 

Fakta

Polar Park omsatte i fjor for 10 millioner kroner, har 4 ansatte på heltid, 3 lærlinger, samt mange på deltid. Parken har 8 ulike arktiske dyrearter, ca. 40 dyr, og er åpen året rundt.
Parken er verdens nordligste dyrepark, og råder over hele 1.100 mål.
Ligger i Salangsdalen, i Bardu kommune, ca 45 min fra Narvik
Daglig leder: Stig Sletten
Styreleder: Ragnar Norum
Eiere: Forte Narvik, Tian-Gruppen, Bardu kommune samt flere enkelt-aksjonærer.