Reiselivssjef i Visit Narvik AS, June Berg Sollund er fornøyd med at regionen kommer nærmere Europa.
Nord-Norge har opplevd en kraftig vekst i besøkstrafikk, og interessen for Lofoten og regionen rundt har også økt betraktelig. Nå kommer den første regulære ruteflyvningen med Eurowings Discover fra Frankfurt til Evenes, et resultat av et godt samarbeid over tid. Tyskland er et av de viktige markedene for Norge og Nord Norge, og Frankfurt er et av Europas viktigste knutepunkt for fly som gjør det mulig med to flygninger til og fra store deler av verden.
«Dette knytter regionen tettere sammen med omverdenen, og vil styrke både interesse og de allerede etablerte reisestrømmene», sier Gaute Skallerud Riise, direktør for trafikkutvikling i Avinor.
Strategisk samarbeid mot helårs reiseliv og helårs flyruter
«Ruteetableringen er en milepæl for regionen, og er et avgjørende steg mot et helårlig reiseliv.
Kortere reisevei legger til rette for lengre opphold og økt lokal verdiskaping.
Denne ruten bringer verden nærmere vår region og regionen nærmere verden og vil ha store positive ringvirkninger for næringsliv, lokalbefolkning og de som besøker regionen»; sier Line Samuelsen Reiselivssjef i Destination Lofoten
For reiselivet er alle direkteruter som binder Norge sammen med verden av stor verdi, og med rutefly vil verdien for øvrig næringsliv og lokalbefolkning være vel så stor. Det er nå etablert sommer-ruter men målet er å jobbe mot en utvidelse og helårs direkteruter, da blir det viktig å skape en suksess fra første dag. Samarbeidet mellom de fire destinasjonene er avgjørende og strategien er allerede lagt, men for å lykkes kreves det at flere løfter i flokk og både kommuner og øvrig næringsliv blir invitert inn i samarbeidet.
«En direkterute til fra Europa til Evenes vil plassere Hålogalandregionen på det internasjonale kartet og åpne døren for fremtidig utvikling, ikke bare fore reiselivet, men også for næringslivet og samfunnet som helhet. Ved å opprettholde en solid samhandling og samarbeid mellom destinasjonsselskapene i Harstad, Lofoten, Narvik og Vesterålen skall vi legge grunnlaget for at ruten skal bli en suksess – og vi er allerede godt på vei» sier reiselivssjefen i Narvik, June-Berg Sollund.
Samarbeid med Avinor
Destination Lofoten har i 4 år samarbeidet om ruteutvikling med Avinor på vegne av hele Hålogaland regionen. Arbeidet er koordinert med Visit Harstad, Visit Vesterålen og Visit Narvik. Avinor er en viktig samarbeidspartner i utviklingen, hvor tilgjengelighet er en nøkkelfaktor for vekst.
Samhandlingen mellom salgsledd, flyselskap, destinasjonene og Avinor gir resultater, dette markerer starten på en sterk utvikling. Det er grunn til å sprette champagne i hele Hålogaland i dag» sier
Vegeir Selboe Markedsansvarlig Destination Lofoten som har ledet ruteutviklingssamarbeidet.
«I denne prosessen har samspillet med Destination Lofoten vært en viktig faktor for å lykkes.
Det har vært teamarbeid hele veien, og destinasjonsselskapet fortjener en stor del av æren for at viklarte å realisere Frankfurt Evenes» sier Nina Jensen, Key Account Manager Route Development Avinor
Eurowings Discover er et tysk flyselskap med hovedkontor i Frankfurt. Det eies av Lufthansa Group og betjener fritidsdestinasjoner rundt Middelhavet, Nord-Amerika og Karibia. Ruten som blir opprettet 16 mai 2024 med i hovedsak 2 ukentlige frekvenser (starter med ukentlig i mai og øker til 2 ukentlige). Ruten vil bli operert med en Airbus 320-200 og 180 seter med en flytid på 3 timer og ankomst EVE 1250. Rutene ligger allerede ute for salg.
«Narvik og Norge vil vinne fram til slutt»
De som jobber for VM i alpint til Narvik har trua – og mener de vil vinne fram til slutt. At 80 kommuner i nord står sammen med nasjonale myndigheter, er unikt og et sterkt argument i ski-verden.
Om ei uke, tirsdag 4. juni, skal 21 styremedlemmer i Det internasjonale skiforbundet FIS ta avgjørelsen om Val Gardena (Italia), Andorra eller Narvik blir arrangør av VM i 2029.
De som lobbyer internasjonalt, har trua.
Han er for mange kjent som daglig leder for sykkelrittet Arctic Race of Norway. Men helt siden Narviks kandidatur ble gjort kjent, har han vært styreleder for søkerselskap for alpin-VM.
I likhet med de øvrige som lobbyerer for VM, er han optimist.
Samtidig fremhever lobby-teamet at dette er en maraton. Det er mer vanlig enn uvanlig å måtte søke flere ganger.
Presidenten: «Noe helt unikt»
Også skipresident Tove Moe Dyrhaug mener Norge har gode kort på handa med Narvik som kandidat.
JOBBER FOR NARVIK: Thor Hushovd (tv) og hans team har møtt alle styremedlemmene i FIS. Her fotografert sammen med noen av de andre i teamet; Knut-Eirik Dybdal, Kjetil Andre Aamodt, Tove Moe Dyrhaug og Erik Plener.
(Foto: Claes-Tommy Herland, Skiforbundet)
Har snakket med alle
Thor Hushovd er ambassadør for VM-søknaden og har hatt hovedansvaret for det internasjonale lobby-arbeidet. Han har hatt personlige samtaler med alle beslutningstakerne i FIS-styret.
Han forteller at Norge står sterkt som alpinnasjon, og at mange er nysgjerrige på hva Narvik kan tilby.
Trygg på å vinne frem
VM-ambassadør Thor Hushovd føler seg trygg på at Narvik vil vinne frem til slutt.
LOBBY-LEDER THOR HUSHOVD: – VM-arbeidet er som en maraton. VI har sett at også andre gode kandidater har gått flere runder før de til slutt når opp, sier Hushovd som selv har møtt alle FIS Councils medlemmer.
(Jan Arild Hansen, Fremover)
Store ringvirkninger
Fra politisk hold i Narvik ser man mange muligheter med et VM.
I 2022 utarbeidet Menon ringvirkningsanalysen som viser at et alpin-VM gir en samlet verdiskaping til over 1,3 milliarder kroner.
POSITIVE: Gruppelederne Trine Remman (Høyre) og Ragne Megård (SV) er positive til effektene av et fremtidig VM. Investeringene fra Narviks side er små i forhold til hva regionen får igjen.
Langsiktig arbeid
Gruppeleder Ragne Johnsen Megård fra SV stemmer i.
Hun viser til at et ja til Norge fra FIS vil utløse statlige investeringer på 342 millioner kroner i Narvikfjellet, i tillegg til andre offentlige og private investeringer.
Alpin-VM bidrar til nordnorsk opptur
Reiselivet og idrettsmiljøet i Narvik og i nord er spent – og har store forhåpninger. Tirsdag 4. juni skal Det internasjonale skiforbundet FIS beslutte hvem som skal arrangere alpin-VM i 2029. Norge med Narvik som vertsby konkurrerer med Andorra og Val Gardena i Italia.
Hvis Narvik får et ja, vil det være første gang Norge arrangerer VM siden 1952. Da var OL og VM var slått sammen i ett arrangement.
Blir Norge og Narvik valgt, venter 342 millioner i statlig tilskudd til utvikling av alpinanlegget Narvikfjellet. I tillegg vil fylkeskommuner, nordnorske banker og anleggseier til sammen bidra med i sum omtrent like mye til finansieringen av et VM-anlegg.
Selve arrangementet betales i hovedsak av FIS og TV-rettigheter.
Skaper store verdier
En ringvirkningsanalyse fra Menon viser at et alpin-VM vil skape store verdier og sysselsettingseffekter.
Samlet verdiskaping som følge av alpin-VM ble beregnet til over 1,3 milliarder kroner.
I tillegg kommer verdier som ikke kan prissettes, som for eksempel betydningen for utvikling av idretten og markedsføringen av Nord-Norge i utlandet.
PILEN PEKER RETT OPP: For reiselivet og idretten med et VM i alpint til Narvik og Norge, mener reiselivssjef June Berg-Sollund, Idrettsrådets leder Mikael Falch Hope og leder i Narvik Slalåmklubb, John Christian Eriksson.
(Foto: Roger Bergersen/Forte Narvik)
Arbeidet må fortsette uansett
Leder i Narvik Slalåmklubb, John Christian Eriksson, mener at arbeidet med å få VM allerede har gitt idrettsmiljøet i regionen både kompetanse og energi.
Han mener dette arbeidet må fortsette uansett utfall 4. juni.
Gull verdt for idretten
Han får støtte fra Mikael Falch Hope som leder Narvik idrettsråd.
Overlapp VM og reiseliv
Reiselivssjefen i Narvik, June Berg-Sollund, mener at Menon-rapporten på en god måte viser potensialet for verdiskaping i næringslivet i Nord-Norge som følge av VM. Også hun mener at VM-arbeidet må fortsette uansett utfall.
Ryste: En kjempejobb
KNALLHARD KONKURRANSE: Sportssjef Claus Ryste i Norges Skiforbund mener VM 2029-selskapet og Narvik har gjort en kjempejobb med å promotere søknaden, men understreker at det ikke er uvanlig at arrangører må søke flere ganger.
(Foto: Åselinn Krane Heimdal/Norges Skiforbund)
Sportssjef Claus Ryste i Norges Skiforbund mener et VM vil ha «enorm betydning» for sporten.
Han understreker at konkurransen er knallhard.
Solgte Narvikregionen til turoperatører i 32 land
Reiselivet i Narvikregionen solgte seg inn til turoperatører i 32 land. Visit Narvik og Narvikfjellet gjennomførte i sum ca. 100 salgsmøter på to dager denne uken.
To dager denne uka – i Trondheim – møtte internasjonale turoperatører representanter for reiselivet i Norge.
100 fra Nord-Norge
360 kjøpere av reiselivsprodukter møtte 340 selgere. I en-til-en-møter på 15 minutter hver ble opplevelser, overnatting og reiser til Norge solgt inn.
Arrangementet kalt Norwegian Travel Workshop (NTW) blir årlig organisert av Innovasjon Norge i samarbeid med destinasjonsselskaper – og fungerer som en salgs- og nettverksplattform for reiselivet.
Det var totalt vel 100 deltakere fra Nord-Norge.
Narvikregionen var representert ved 7 ulike aktører. Foruten Visit Narvik og Narvikfjellet, var det Fjellkysten Gjestehus i Lavangen. Arctic Train gjennom Norwegian Travel, Scandic gjennom hotellkjeden sentralt, samt logistikkselskapene Best Arctic og Boreal.
4 AV 100 FRA NORD-NORGE: Hege Mathisen Sjåfjell (fv) og Stine Holt fra Narvikfjellet – og Thomas Nilsen og June Berg-Sollund fra Visit Narvik – gjennomførte i sum ca. 100 salgsmøter.
«Fantastisk arena»
Hun ser også en tydelig og engasjert interesse for Narvik.
Vil ha flere fra Narvik
Både Stine Holt og June Berg-Sollund understreker at deltakelse på denne type salgsmesser og aktiv markedsføring og salg er viktig.
June sier at Visit Narvik vil mobilisere for enda bredere deltakelse på denne type arrangement.
Mer felles markedsføring
Økende og god etterspørsel for Narvik og Narvikregionen forklarer hun med flere forhold.
June Berg-Sollund understreker at mer markedsføring og felles salgsinnsats må til.
SALGSSJEF: Thomas Nilsen i Visit Narvik har vært på flere salgsmøter i Europa, bl.a. i Tyskland og Frankrike – og nå i Trondheim
By – og aktiviteter
Narvik skiller seg ut som en destinasjon som har aktiviteter sommer som vinter, fra ski til «bucket list»-produkter, og som er «up and coming».
Blant de produktene som selges mest og enklest er gondol, hundeslede, snøscooter-turer, samiske opplevelser, krigsmuseet, Polar Park og trugetur.
Statsstøtte til Alpin VM 2029
Regjeringen vil gi inntil 342 millioner kroner i statsstøtte til VM-anlegg i Narvikfjellet.
Kulturminister Lubna Jaffery presenterte selv gladnyheten i Narvik mandag ettermiddag.
Avgjøres i juni 2024
Det internasjonale skiforbundet tildeler verdensmesterskapet 4. juni 2024, på et styremøte i Reykjavik. Hvis Narvik blir tildelt VM, vil regjeringen legge fram saken for Stortinget før eventuelt tilskudd kan gis.
Et eventuelt statlig tilskudd må også samsvare med statsstøtteregelverket.
«En milepæl»
Narvik-ordfører Rune Edvardsen sier seg svært glad for Regjeringens vedtak.
God kandidat
Han minner om at alpinnasjonen Norge aldri har arrangert et VM i alpint.
Kulturministeren understreker også:
Kulturminister Lubna Jaffery ga gladmeldingen på Øvre Fjellheisstasjon i Narvikfjellet mandag ettermiddag – til en glad ordfører Rune Edvardsen. Til høyre Tina Denstad, leder i Narvik Ap, samt ordfører Terje Bartholsen, Evenes.
Foto: Kalle Punsvik
Styreleder Eirik Frantzen i Narvikfjellet Allmenn fikk bevilgnings-brevet fra kulturminister Lubna Jaffery.
Foto: Kalle Punsvik.
Kulturminister Lubna Jaffery og Narvik-ordfører Rune Edvardsen over byen – og ved fremtidige VM-traseer.
Foto: Kalle Punsvik
Reiselivssamarbeid om ruteutvikling gir resultater – direkterute mellom Frankfurt og Evenes med ukentlige flyvinger fra mai 2024
Nord-Norge har opplevd en kraftig vekst i besøkstrafikk, og interessen for Lofoten og regionen rundt har også økt betraktelig. Nå kommer den første regulære ruteflyvningen med Eurowings Discover fra Frankfurt til Evenes, et resultat av et godt samarbeid over tid. Tyskland er et av de viktige markedene for Norge og Nord Norge, og Frankfurt er et av Europas viktigste knutepunkt for fly som gjør det mulig med to flygninger til og fra store deler av verden.
«Dette knytter regionen tettere sammen med omverdenen, og vil styrke både interesse og de allerede etablerte reisestrømmene», sier Gaute Skallerud Riise, direktør for trafikkutvikling i Avinor.
Strategisk samarbeid mot helårs reiseliv og helårs flyruter
«Ruteetableringen er en milepæl for regionen, og er et avgjørende steg mot et helårlig reiseliv.
Kortere reisevei legger til rette for lengre opphold og økt lokal verdiskaping.
Denne ruten bringer verden nærmere vår region og regionen nærmere verden og vil ha store positive ringvirkninger for næringsliv, lokalbefolkning og de som besøker regionen»; sier Line Samuelsen Reiselivssjef i Destination Lofoten
For reiselivet er alle direkteruter som binder Norge sammen med verden av stor verdi, og med rutefly vil verdien for øvrig næringsliv og lokalbefolkning være vel så stor. Det er nå etablert sommer-ruter men målet er å jobbe mot en utvidelse og helårs direkteruter, da blir det viktig å skape en suksess fra første dag. Samarbeidet mellom de fire destinasjonene er avgjørende og strategien er allerede lagt, men for å lykkes kreves det at flere løfter i flokk og både kommuner og øvrig næringsliv blir invitert inn i samarbeidet.
«En direkterute til fra Europa til Evenes vil plassere Hålogalandregionen på det internasjonale kartet og åpne døren for fremtidig utvikling, ikke bare fore reiselivet, men også for næringslivet og samfunnet som helhet. Ved å opprettholde en solid samhandling og samarbeid mellom destinasjonsselskapene i Harstad, Lofoten, Narvik og Vesterålen skall vi legge grunnlaget for at ruten skal bli en suksess – og vi er allerede godt på vei» sier reiselivssjefen i Narvik, June-Berg Sollund.
Samarbeid med Avinor
Destination Lofoten har i 4 år samarbeidet om ruteutvikling med Avinor på vegne av hele Hålogaland regionen. Arbeidet er koordinert med Visit Harstad, Visit Vesterålen og Visit Narvik. Avinor er en viktig samarbeidspartner i utviklingen, hvor tilgjengelighet er en nøkkelfaktor for vekst.
Samhandlingen mellom salgsledd, flyselskap, destinasjonene og Avinor gir resultater, dette markerer starten på en sterk utvikling. Det er grunn til å sprette champagne i hele Hålogaland i dag» sier
Vegeir Selboe Markedsansvarlig Destination Lofoten som har ledet ruteutviklingssamarbeidet.
«I denne prosessen har samspillet med Destination Lofoten vært en viktig faktor for å lykkes.
Det har vært teamarbeid hele veien, og destinasjonsselskapet fortjener en stor del av æren for at viklarte å realisere Frankfurt Evenes» sier Nina Jensen, Key Account Manager Route Development Avinor
Eurowings Discover er et tysk flyselskap med hovedkontor i Frankfurt. Det eies av Lufthansa Group og betjener fritidsdestinasjoner rundt Middelhavet, Nord-Amerika og Karibia. Ruten som blir opprettet 16 mai 2024 med i hovedsak 2 ukentlige frekvenser (starter med ukentlig i mai og øker til 2 ukentlige). Ruten vil bli operert med en Airbus 320-200 og 180 seter med en flytid på 3 timer og ankomst EVE 1250. Rutene ligger allerede ute for salg.
Byheis vil knytte by, UIT og fjell sammen
En gondolbane skal knytte «bakke-byen» Narvik, og by og fjell, bedre sammen. Denne uka starter reguleringen, og om 2-3 år kan den stå ferdig.
Den valgte traseen går fra Narvik sentrum, via UIT Campus Narvik og opp til dagens nedre gondolstasjon i Narvikfjellet.
Det blir mulig å ta samme gondol fra bysentrum og helt opp til Øvre Fjellheisstasjon, 656 meter over havet. Eller gå av på en mellomstasjon.
Lansert i 2014
Ideen om en byheis ble først lansert i 2014, i forbindelse med planlagt utbygging av Narvikfjellet; med nye boligfelt, hotell, utleiehytter, ski- og sykkelanlegg samt hyttefelt.
3 ulike traseer fra byen er utredet. Fra Jernbanestasjonen, fra gamle teknisk rådhus, samt fra sentrumstomta mellom Amfi kjøpesenter, Det 4. hjørnet og Scandic.
Utredningen gjort av Asplan Viak, i samråd med leverandør Bartholet fra Sveits, viser at traseen fra «svillelager-tomta» midt i sentrum via sørsida av universitets-campus til dagens bunnstasjon, er klart best.
Her er minst antall eiendommer berørt, den knytter «bakke-byen» best sammen og kan utgjøre en god og bærekraftig kollektivtransport, den styrker UIT Campus Narvik, er teknisk gjennomførbar, og er en effektiv tilførselsåre til rekreasjon, sport og reiseliv.
Forståelse
En byheis har et samfunnsformål i forhold til UIT og kollektiv-funksjon, og vil også ha betydning for reiseliv.
Samme gondoler
Byheis-traseen til dagens nedre gondolstasjon er 1,1 km lang, og har 5 stolper foruten stasjonene. Foreløpige reguleringsgrenser i et 40 meters belte passerer ca. 27 private eiendommer og 20 bygg.
Gondolene er de samme som benyttes i dag, tar 10 personer, og er universelt utformet.
Gondolbanen går 15 til 20 meter over bygg, i samsvar med brannforskrifter.
En bunnstasjon kan gi overgang fra Det 4. hjørnet/Scandic og til Amfi kjøpesenter. Ambisjonen er at den nye nedre delen av banen skal kunne brukes som kollektivlinje.
Det er Forte Narvik, gjennom selskapet Byheisen Narvik AS, som har hatt initiativ til reguleringen. Fremtidig eierform og drift er ikke klarlagt.
Reguleringskonsulent er Asplan Viak som også var konsulent for Voss Gondol, som endte opp i Høyesterett og avklaringer av nabo-rettigheter.
Advokat Stig Harris som førte saken i Høyesterett, vil også bidra i byheis-saken i Narvik.
Asplan Viaks konsulent og Stig Harris deltar ved nabomøte og folkemøte om saken.
Reguleringsprosess
Ragnar Norum understreker at reguleringsprosessen, som starter nå, skal sikre at alle som er berørt eller har interesser knyttet til planen, skal kunne si sin mening.
Informasjonsmøter Byheis
Byheisen Narvik AS vil torsdag 2. februar informere om reguleringsprosessen for byheis i Narvik.
Kl 17.00 Informasjon til inviterte grunneiere
kl 1900 Åpent møte for alle
Begge møtene finner sted på Hotel Scandic Narvik.
Vel møtt !
Annonse info møte byheis
Kjetil Andre Aamodt jobber for VM i Narvik
Narvik søker VM alpint 2029 – og en av verdens fremste alpinister gjennom tidene skal bidra aktivt i arbeidet for å sikre alpin-VM til Norge.
Norges Skiforbund (NSF) og Narvik kommune gjør som de før har varslet: De søker VM i alpint 2029, lagt til Norge og Narvik. Søknaden leveres 1. mai 2023.
Kjetil Andre Aamodt (51), som fra 1991 til 2006 tok 8 medaljer i OL og 12 i VM, har gått inn i styret i søkerselskapet Alpin VM 2029 AS.
At Narvik ikke fikk VM 2027 var ikke overraskende.
Styret i det internasjonale skiforbundet FIS tildeler VM alpint 2029 på et styremøte i Reykjavik i mai 2024.
Styret i VM-selskapet:
Knut-Eirik Dybdal (leder), Eirik Frantzen, Kjetil Andre Aamodt, Tove Moe Dyrhaug, Sigbjørn Aanes, Sverre Seeberg, Lena Hope og Erik Røste.
Daglig leder er Erik Plener.
Eventuelle ytterligere kommentarer kan gis av:
Styrets leder Knut-Eirik Dybdal, telefon +47 920 56 326
Kjetil Andre Aamodt, telefon + 47 922 39 700
Narvikregionen – Merket som bærekraftig reiselivsregion
På den store konferansen Reise:liv i Oslo 26. september 2022 fikk Visit Narvik offisielt tildelt Merket for bærekraftig reiselivsregion. Merket mottok Visit Narvik på vegne av reiselivet i Narvikregionen samt Bardu -, Lavangen -, Gratangen – , Evenes – og Narvik kommune.
Reiselivssjef i Visit Narvik June Sollund og prosjektleder i Visit Narvik Ann-Hege Lund, mottok Merket fra blant andre ny reiselivsdirektør i Innovasjon Norge, Aase Marthe Horrigmo (til høyre)
Polar Park med millionoverskudd
Tallene for Polar Park i 2021 er nå klare og viser for andre år på rad solide resultater på tross av pandemi. En god kombinasjon av gass og brems har ført til at daglig leder Stig Sletten ser optimistisk på fremtiden.
Polar Park i Salangsdalen nådde et overskudd på 1,4 millioner kroner med ca 10 millioner kroner i omsetning. Dette gir like god driftsmargin som rekordåret 2020.
Årsaken til denne solide fremgangen er i hovedsak en rekke kostnadsreduserende tiltak gjennomført i løpet av 2020 og 2021. Pandemien førte til svært liten trafikk i vinter, vår og høst, mens sommeren og spesielt august 2021 ble bra besøkt av lokalbefolkningen.
2022 har startet med et brak
Godt samarbeid med våre agenter, Visit Narvik og Narvik havn har vært viktige forhold som har løftet besøkstallet. VIP-gjestene som besøker Wolf lodge er også tilbake og har vært vesentlig for den fine veksten i 2022.
Gir oss mulighet til oppgradering og lengre åpningstider i sommer
De gode resultatene gjør det mulig for oss å vedlikeholde hegn og gangveier denne sommeren. Vi planlegger også ulike fornyelser.
Nå er husdyrene på plass for sommeren, noe særlig barna setter stor pris på. Ulvene og de søte fjellrevene er klare for igjen å ta imot besøkene inne i hegnet. De har lengtet etter å få besøk etter den lange pandemien.
Fakta
Polar Park omsatte i fjor for 10 millioner kroner, har 4 ansatte på heltid, 3 lærlinger, samt mange på deltid. Parken har 8 ulike arktiske dyrearter, ca. 40 dyr, og er åpen året rundt.
Parken er verdens nordligste dyrepark, og råder over hele 1.100 mål.
Ligger i Salangsdalen, i Bardu kommune, ca 45 min fra Narvik
Daglig leder: Stig Sletten
Styreleder: Ragnar Norum
Eiere: Forte Narvik, Tian-Gruppen, Bardu kommune samt flere enkelt-aksjonærer.