Reiselivet i Narvikregionen solgte seg inn til turoperatører i 32 land. Visit Narvik og Narvikfjellet gjennomførte i sum ca. 100 salgsmøter på to dager denne uken.
- Narvikregionen får oppmerksomhet og svært mye positiv tilbakemelding. Vi fremstår som en rå destinasjon. 80 prosent av møtene var med turoperatører som virkelig ønsker Narvik inn i programmet.
- Vi jobber så godt vi kan for å tilrettelegge for dette, sier June Berg-Sollund, daglig leder i Visit Narvik.
To dager denne uka – i Trondheim – møtte internasjonale turoperatører representanter for reiselivet i Norge.
100 fra Nord-Norge
360 kjøpere av reiselivsprodukter møtte 340 selgere. I en-til-en-møter på 15 minutter hver ble opplevelser, overnatting og reiser til Norge solgt inn.
Arrangementet kalt Norwegian Travel Workshop (NTW) blir årlig organisert av Innovasjon Norge i samarbeid med destinasjonsselskaper – og fungerer som en salgs- og nettverksplattform for reiselivet.
Det var totalt vel 100 deltakere fra Nord-Norge.
Narvikregionen var representert ved 7 ulike aktører. Foruten Visit Narvik og Narvikfjellet, var det Fjellkysten Gjestehus i Lavangen. Arctic Train gjennom Norwegian Travel, Scandic gjennom hotellkjeden sentralt, samt logistikkselskapene Best Arctic og Boreal.
«Fantastisk arena»
- Vi fra Narvikfjellet er svært fornøyd med å ha gjennomført ca. 50 forhånds-bookede møter, i tillegg til flere spontane møter og samtaler i messeområdet og sosiale settinger. Dette er en fantastisk arena for å knytte kontakter i reiselivet – og til å knytte seg til nye aktører og kjøpere av egene produkter, sier Stine Holt, daglig leder i Narvikfjellet.
Hun ser også en tydelig og engasjert interesse for Narvik.
- For vår del er det hotellet Basecamp og aktiviteter som har hatt størst interesse, sier hun. Vi starter nå arbeidet med å koble opp nye kjøpere i våre systemer, slik at vi da kan selge våre produkter online direkte til interessentene. Andre trenger litt mer tid på å få satt sammen egne pakker som kan selges neste år, sier Stine.
Vil ha flere fra Narvik
Både Stine Holt og June Berg-Sollund understreker at deltakelse på denne type salgsmesser og aktiv markedsføring og salg er viktig.
- Vi blir med også neste år. Da håper vi flere aktører fra Narvik blir med, slik at destinasjonen stiller enda sterkere, sier Stine.
June sier at Visit Narvik vil mobilisere for enda bredere deltakelse på denne type arrangement.
- Ingen andre salgsarenaer er med på å øke salget, markedsføre og øke kompetansen som Norwegian Travel Workshop. Og i 2025 er arrangementet i Bodø, sier June.
Mer felles markedsføring
Økende og god etterspørsel for Narvik og Narvikregionen forklarer hun med flere forhold.
- Reiselivs-produktene i regionen er utviklet positivt, og vi er mer aktive på markedsføring og salg enn noen gang. Tromsø er fullt og dyrt, Lofoten er velkjent og godt besøkt. Turoperatørene ønsker å sende sine gjester til flere plasser i Nord, og spesielt Narvik og Alta løftes opp, sier reiselivssjefen.
June Berg-Sollund understreker at mer markedsføring og felles salgsinnsats må til.
- Utfordringen er at sluttkundene ofte etterspør de mer kjente merkevarene som Tromsø og Lofoten. Vi trenger «samse tak», flere må løfte inn ressurser til felles markedsføring for å oppnå mer trafikk og få den spredt på en bærekraftig måte, sier hun.
By – og aktiviteter
Narvik skiller seg ut som en destinasjon som har aktiviteter sommer som vinter, fra ski til «bucket list»-produkter, og som er «up and coming».
- Vi har fasiliteter til en større by, og vi har relativt godt spekter av ulike aktiviteter.
- Men det er fortsatt den aktivitetsbasert delen av reiselivet som må utvikles sterkere. Det er nødvendig for å tiltrekke oss enda flere gjester og få dem til å bli i Narvikregionen lenger tid, sier June.
Blant de produktene som selges mest og enklest er gondol, hundeslede, snøscooter-turer, samiske opplevelser, krigsmuseet, Polar Park og trugetur.
- Men vi ønsker oss altså flere produkter; produkter som er ledsaget av tilbud om transport til og fra, sier hun.